Text Size

 

 

PREDELLA no. 41-42 / 2017

 

EDITORIALE/EDITORIAL

Gerardo DE SIMONE, Emanuele PELLEGRINI

Musei e identità: un intreccio difficile

 

 

MONOGRAFIA/MONOGRAPH

The «Discovery» of the Trecento in the Long Nineteenth Century

 

Louise BOURDUA

The «Discovery» of the Trecento in the Long Nineteenth Century. Introduction 

 

COLLECTORS, CONNOISSEURS AND ART HISTORIANS

Sam SMILES

The Fate of the Manetti Chapel and the Reception of Trecento Art in Britain, 1770s to 1890s  

 

Anita F. MOSKOVITZ

Discovering the Trecento: American Mavericks in the Market. Who, Where, Why, and Why Not

 

Corina MEYER

Working on «Depth of Thought» and «Serious Gravity»

 

Corentin DURY

Evariste Fouret (1807-1863): A French Collector, Amateur and Connoisseur of Trecento Painting

 

Julia M. NAUHAUS

Bernhard August Von Lindenau’s Collection of Early Italian Panel Paintings

 

Paul TUCKER

Trecento «Characteristic» and «Grotesque»: Frederic Burton, Charles Fairfax Murray and Early Sienese Painting in the National Gallery 1874-94

 

Martina BECATTINI

La Stanza del Trecento nel Museo Stibbert di Firenze

 

Laura FENELLI

Le Campora, 1908: Discovering a Trecento Fresco Cycle

 

ARTISTS

Hayley FLYNN

Dante’s Topographer: William Blake’s Illustrations to the Divine Comedy

 

Kathleen McLAUCHLAN

A Problematic Attraction: French Artists and the Primitive at the French Academy in Rome

 

Antonella BELLIN

Carl Blaas e i Nazareni a Roma

 

Alan CROOKHAM

Another Piece of the Mosaic.  Trecento Influences on The Albert Memorial

 

Laura LOMBARDI

La riscoperta della tradizione medioevale nella scultura francese dopo il 1870. «Les véritables origines de la Renaissance»

 

Lyrica TAYLOR

«My Beloved Masaccio and Giotto and All The Rest of the Blessed Company»: Winifred Margaret Knights and the Rediscovery of the Trecento in the Long Nineteenth Century

 

OTHER CONTEXTS: CULTURE & THE MARKET

Elisa CAMPOREALE

In Homes and Novels: Early Italian Pictures in England from Early Nineteenth to Early Twentieth Century

 

Assunta DE CRESCENZO

Foscolo’s Parallel Between Dante and Petrarch: A Perfect Harmony of Contrasts

 

Roberto RISSO

«Sotto il sembiante d’una pacata mestizia…». La cacciata del Duca d’Atene dal Medioevo all’Ottocento fra cronaca, affresco, narrazione e pittura

 

Chiara MORICONI

Dante Gabriel Rossetti's Salutatio Beatricis: Tradition as Translation 

 

Marie TAVINOR

John Ruskin: A New Saint Francis of Assisi? Ruskin’s Critical Reception in Italy and The Origins of the ‘Renaissance’ 

 

Lynn CATTERSON 

American Collecting, Stefano Bardini & the Taste for Trequattrocento Florence

 

Robert GIBBS

A 21st-Century Invention of a 19th-Century Giotto Revival: The ‘Stendhal Syndrome’ 

 

MISCELLANEA/MISCELLANY

FIGURE 

Alba BARCELÓ

Iluminando la décima plaga de Egipto: la muerte de los primogénitos en el programa pictórico de las Haggadot medievales catalanas, particularidades e influencias

  

Rudolf SCHIER

Sailing to Byzantium. Giorgione’s Three Philosophers

 

Claudia LA MALFA

I campanili di Raffaello

 

Cristina GAGLIONE

Il gioco di carte alla corte degli Este: analisi di un dipinto di Dosso sulla base della rilettura degli inventari estensi

 

CUSPIDE

Ilaria TADDEO

Some Observations on “Michele Grechi Lucchese” Painter and Engraver

            

Gianpasquale GRECO

Un angolo di Toscana a Roma: la Cappella di Carlo Lambardi «Nobilis Aretinus» in Santa Maria in Via

                                   

Chiara MINARDI

Nicolas Guillaume De La Fleur (1595/1600-1663): un pittore lorenese tra Roma e la Francia in età barocca

 

Laurent GRISON

Ingres et le mythe d'Œdipe

 

CORNICE 

Giulia INGARAO

The Alcove: an interior with three figures. 

Leonora Carrington, Max Ernst E Leonor Fini – Saint Martin D’ardèche 1938/1940

 

Francesca PIROZZI

Il senso di Luigi Ontani per la maestria della ceramica e delle arti popolari

 

IN LIBRERIA

Paul TUCKER

Titling and the Individuation of Artworks

Review of: Ruth Bernard Yeazell, Picture Titles. How and Why Western Paintings Acquired their Names, Princeton University Press, 2015

            

Eliana CARRARA

Scrivere d’arte nel Cinquecento

Recensione di Émilie Passignat (a cura di), Il Cinquecento. Le fonti per la storia dell’arte, Roma, Carocci, 2017          

 

Silvia MASSA

Orlando Grosso e l’arte genovese tra musei civici e connoisseurship

Recensione di Andrea Leonardi, Arte antica in mostra. Rinascimento e Barocco genovesi negli anni di Orlando Grosso (1908-1948), Firenze, Edifir, 2016 

 

Gigetta DALLI REGOLI

Les Cahiers de l’Ornement/2

Recensione di Les Cahiers de l’Ornement 2, a cura di P.Caye e F.Solinas, Roma, De Luca, 2016

 

 

 

Marco BRUNETTI

 

Artestorie. Le professioni della storia dell’arte

Recensione di M. S. Bottai, S. Cecchini, N. Mandarano (a cura di), Artestorie. Le professioni della storia dell’arte, Cisalpino Istituto Editoriale Universitario 2016